Kontrolstof

Til din køreprøve vil du blive stillet nogle få tekniske spørgsmål af den prøvesagkyndige. Du kan finde alle svarene her.
Du skal kunne det hele da du ikke på forhånd ved hvad du vil blive spurgt om.
Nederst på siden kan du downloade det som PDF. Det virker også til din mobiltelefon.

Tryk her for video.


Lygter, reflekser, horn og tegn

Lygtepar skal have samme farve (hvidt ell. Gulligt) og skal være hele og rene uden revner, snavs og is/sne.

Nærlys: Skal oplyse mindst 30 m. frem. Må ikke blænde (asymmetriske mod højre, samt falde 1 % - 1 cm. Pr. meter).

Fjernlys: Skal oplyse mindst 100 m. frem. Må gerne blænde.

Positionslys: Skal mindst kunne ses på 300 meters afstand uden at blænde.

Baglys: Skal være røde, ses på mindst 300 meters afstand uden at blænde.

Stoplys: Skal lyse væsentligt kraftigere end baglyset. 3 stk på nyere biler.

Nummerpladelyset: Skal kunne læses på 20 meters afstand i mørke. Min. 1 nummerpladepære. Er der 2, skal begge virke.

Blinklys: 6 stk. i alt, skal kunne ses i skarpt solskin, blinke 1-2 gange i sekundet. Være gule.

Reflekser: 2 stk. godkendte reflekser bagpå, skal være hele og rene, røde og må ikke være trekantede.

Havariblink/katastrofeblink:Alle blinklys tændes på samme tid, bruges når man er i nød eller holder til fare, ulempe + ved kødannelse på motorvejen.

Hornet: skal have en klar og konstant tone, må ikke spille en melodi eller lave andre mærkelige lyde!

Dæk

Bilen skal være udstyret med 4 ens størrelse dæk af samme type (sommerdæk/vinterdæk/pigdæk).

Dæk, hjullejer og fælg skal være ubeskadiget.

Mindst 1,6 mm. Dækmønster, det anbefales at man skifter sine dæk ved 3 mm. Bedømt ud fra slidindikator.

Mønstret er til for at lede vandet væk fra dækket. Retningsbestemte dæk skal vende korrekt, bedømt ved retningspile.

Korrekt dæktryk er vigtigt for slidtage, styreegenskaberne, samt brændstoføkonomien.

Udstødning

Skal sidde fast i bøjler og stropper, så den ikke rasler løs.

Skal være tæt så den ikke larmer mere end nødvendigt. (kulilteforgiftning).

Røgens farve må ikke være sort eller have et blåligt skær.

Styreapparatet

Skal være uden ratslør (kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets mindste bevægelse, motoren skal være startet for at kontrollere dette).

Motorrum

Olie, kølevæske, bremsevæske og servostyrings væske skal være fyldt på til mellem minimum og maximum mærket.

Servostyring er ofte elektronisk i nye biler, (ingen væske kontrol).

Sprinklervæske skal være fyldt på til køreturen.

Motorrummet skal være rent og pænt, da olie udenfor motoren er brandfarligt og miljøskadeligt.

Bremser

Fodbremsen/driftsbremsen skal være hydraulisk (væsketryk).

Må ikke kunne trædes i bund, være fast fra side til side, have en ru overflade, samt 1 cm. Frigang.

2 bremsekredse som fungerer uafhængig af hinanden. Virker som nødbremse.

Bremseforstærkeren kontrolleres ved at motoren slukkes, dernæst pumpes fodbremsen hårdt ca. 4 gange. Hold derefter trykket på fodbremsen mens motoren startes igen, så synker pedalen. Kontrol gennemført.

Håndbremsen/Parkeringsbremsen

Skal være mekanisk (kabel/wire forbindelse til 2 hjul, ofte de bagerste hjul).

Må maks kunne trækkes i en 45 graders vinkel. Skal kunne holde bilen standset på en 18 graders hældende vej. Håndbremsen kan fungere som en ekstra nødbremse hvis de 2 bremsekredse i fodbremsen svigter.

Tryk her for at downloade kontrolstof som PDF.