Kontrolstof

Til din køreprøve vil du blive stillet nogle få tekniske spørgsmål af den prøvesagkyndige. Du kan finde alle svarene her.
Du skal kunne det hele da du ikke på forhånd ved hvad du vil blive spurgt om.
Nederst på siden kan du downloade det som PDF. Det virker også til din mobiltelefon.

Tryk her for video.


Lygter, reflekser, horn og tegn

Lygtepar skal have samme farve (hvidt ell. Gulligt) og skal være hele og rene uden revner, snavs og is/sne.

Nærlys: Skal oplyse vejen. Dog UDEN at blænde (asymmetriske mod højre, samt falde 1 % - 1 cm. Pr. meter).

Fjernlys: Skal oplyse vejen og må GERNE blænde (det er derfor vi blænder ned til nærlys, når vi møder modkørende)

Positionslys: Skal blot kunne ses men uden at blænde. 

Baglys: Skal være røde, ses på mindst 300 meters afstand uden at blænde.

Stoplys: Skal lyse væsentligt kraftigere end baglyset, ca 3 gange så kraftigt. Der skal være 3 bremselys på nyere biler.

Nummerpladelyset: Skal kunne læses på 20 meters afstand i mørke. Min. 1 nummerpladepære. Er der 2, skal begge virke.

Blinklys: 6 stk. i alt, skal kunne ses i skarpt solskin, blinke 1-2 gange i sekundet. Være gule.

Reflekser: 2 stk. godkendte reflekser bagpå, skal være hele og rene, røde og må ikke være trekantede.

Havariblink/katastrofeblink: Alle blinklys tændes på samme tid, bruges når man er i nød eller holder til fare, ulempe + ved kødannelse på motorvejen.

Hornet: skal virke og have en klar og konstant tone, må ikke spille en melodi eller lave andre mærkelige lyde!

Vinduesviskerne: skal virke og kunne holde ruden ren. 

Dæk

Bilen skal være udstyret med 4 ens størrelse dæk af samme type (sommerdæk/vinterdæk/pigdæk).

Mindst 1,6 mm. Dækmønster, det anbefales at man skifter sine dæk ved 3 mm. Bedømt ud fra slidindikator.

Mønstret er til for at lede vandet væk fra dækket. Retningsbestemte dæk skal vende korrekt, bedømt ved retningspile.

Korrekt dæktryk er vigtigt for slidtage, styreegenskaberne, samt brændstoføkonomien.

Udstødning

Skal sidde fast i bøjler og stropper, så den ikke rasler løs.

Skal være tæt så den ikke larmer mere end nødvendigt. (kulilteforgiftning).

Røgens farve må ikke være sort eller have et blåligt skær.

Styreapparatet

Skal være uden ratslør (kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets mindste bevægelse, motoren skal være startet for at kontrollere dette).

Motorrum

Olie, kølevæske, bremsevæske og servostyrings væske skal være fyldt på til mellem minimum og maksimum mærket.

Servostyring er ofte elektronisk i nye biler, (ingen væske kontrol).

Sprinklervæske skal være fyldt på til køreturen. Kontrolleres ved at vaske ruden et par sekunder til køreprøven.

Motorrummet skal være rent og pænt, da olie udenfor motoren er brandfarligt og miljøskadeligt.

Bremser

Fodbremsen også kaldet driftsbremsen skal være hydraulisk, det betyder blot, at det virker ved hjælp af væsketryk.

Må ikke kunne trædes i bund (maks halvvejs), være fast fra side til side, have en ru overflade, samt 1 cm. Frigang.

2-kreds bremsesystem, som fungerer som nødbremse. De to kredse virker uafhængig af hinanden.

Bremseforstærkeren kontrolleres ved at motoren slukkes, dernæst pumpes fodbremsen hårdt ca. 4 gange. Hold derefter trykket på fodbremsen mens motoren startes igen, så synker pedalen. Kontrol gennemført.

Håndbremsen/Parkeringsbremsen

Skal være mekanisk (kabel/wire forbindelse til 2 hjul, ofte de bagerste hjul).

Må maks kunne trækkes i en 45 graders vinkel. Skal kunne holde bilen standset på en 18 graders hældende vej. Håndbremsen kan fungere som en ekstra nødbremse hvis de 2 bremsekredse i fodbremsen svigter.

Tryk her for at downloade kontrolstof som PDF.